Nagyböjti gondolatok Gájer László atyától

2024.03.02

Ima – alamizsna – böjt

Jézus a hegyi beszédben, a Máté evangélium 6. fejezetében az alamizsnálkodásra, az imádságra és a böjtre hívja meg a tanítványokat. Ima, alamizsna és böjt: ez a nagyböjti programunk.

Az alamizsna a figyelem gyakorlata a legkiszolgáltatottabbak, a szegények irányában. Ugyanakkor több is ennél. Figyelem Istenre is. Hiszen, ha lemondasz a javaidról, akkor azokat valójában visszaadod Istennek, akitől csak használatra kaptad azokat. Az alamizsna, az adakozás következtében elemelkedhetsz a mindennapi kötöttségeidtől, kiléphetsz a ragaszkodás, a birtoklás szorításából, és Isten szeretetének nagyobb szabadságára szabadulsz fel. Eközben a szegények a tanítómestereid, a periférián élők, akikről lemondott a világ, és akik talán maguk is lemondtak önmagukról. Az esélyteleneket segítve tanulod meg a teljes érdekmentességet a szeretetben.

A böjt ugyancsak az elengedés gyakorlata. Elengeded azt, amire a legnagyobb szükséged van ahhoz, hogy élni tudj: a táplálékot. Ha nem eszel, előbb-utóbb elpusztulsz. Ha böjtölsz, abba nem halsz bele, de megérzed egy kicsit a hiány ízét. amikor a tested hiányt szenved, a tekinteted elfordul a hiánycéljaidtól. Kissé megszokod ezt az állapotot, a tekintetedet pedig nem köti már le az élvezet, a fogyasztás öröme. Magasabbra emelheted a tekintetedet. Arra, ami végtelen, ami örök. Ahogy az alamizsna, úgy a böjt is Istenre emeli a tekintetedet. Miközben éhezik a tested, szép lassan éhség támad benned Isten iránt is. Ahogy a zsoltáros imádkozik: "Terád szomjazik Uram a lelkem, utánad sóvárog a testem" (Zsolt. 63,2).

Mindennek, a böjtnek és az alamizsnának persze nem sok értelme volna imádság nélkül. Ima nélkül az alamizsna csak filantrópia, a böjt pedig csak fitnesz. Nem a lelkiismeretünk megnyugtatása végett, nem humanista megfontolásból adakozunk. Nem a testi-lelki egyensúlyunk, nem egy jobb fizikai állapot elérése érdekében böjtölünk. Aki imában teszi ezeket, az megtapasztalja, hogy az alamizsna és a böjt Istenre emeli a tekintetünket. Az ima teszi mindezt helyre és állítja megfelelő vágányra az alamizsnát és a böjtünket. Az említett szakaszban, a hegyi beszédben Jézus megtanította a Miatyánkot. Az imát, amely hét kérésből áll. A hét a teljességet kifejező szám. Minden benne foglaltatik. Alamizsna, böjt és ima: ezek a teljességbe emelnek bennünket.

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el